Alle snakker om det.
Alle barnehager gjør det.
Alle vet hvor godt det er for barna.
Selv min sykepleier vet at Hugo på 8 måneder, snakket om det.
Har du gjettet hva det handler om?
✨ Dialogisk lesning! ✨
Det gikk faktisk litt tid før jeg ordentlig forstod hva det gikk ut på. Jeg googlet og leste om det på nettet. Vi leste også bøker hvor det bakerst i boken var beskrevet hvordan man skulle praktisere dialogisk lesning med historien. Men jeg syntes det var litt forvirrende.
Men jeg ble også smartere, og det blir du også.
Du kan også bli en mester i dialogisk lesning. Med barneboken «Den store skravle boken» guides du med inspirasjon til begrepet imens du blar gjennom boken. Det er en kjempe hjelp
Tips: Det er en god idé at du har lest igjennom boksen selv, før du leser den med barna. Så har du allerede gjort deg tanker om hva dere kan snakke om til de gjeldende sidenummer.
Gjenkjennelighet og temaer
Det er veldig irriterende når baret vil lese den samme boken H E L E tiden. Kjenner du deg igjen? Men det er faktisk en veldig god ting, da barnet får en masse gjentagelser som gjør det enklere å lagre ordene og språket i hjernen. Så prøv å vær like engasjert hver gang 😉
Den store skravle boken handler om ting som barn kjenner fra hverdagen. Det er derfor en hel del gjenkjennelighet for barna, noe som øker forståelsen. Og barn ELSKER gjenkjennelighet! Boken er skrevet til barn i alderen 18 måneder til 4 år. Men det er bare et fyrtårn.
Snikke snakke boken er oppbygd på en måte at dere ikke behøver å lese det hele på én gang. Så man kan også starte tidligere enn de 18 måneder. Dere kan dele den opp, så dere f.eks. tar den første delen om Pelle og Ronjas (hovedpersonene) morgen og deres rutines innen avlevering i barnehagen.
Til de større barna er det kanskje mer relevant å lese om motsetninger (foto med togstasjonen) og bruke boken som et utgangspunkt til noen aktiviteter og snakk om motsetninger.
Eller noe vi spesielt jobber med hjemme hos oss: preposisjoner! De er veldig enkelt illustrert med en katt og et håndkle, samt en kort tekst med forslag til lek.
Når man får en liten dytt kan man ofte selv bli kreativ i forhold til å leke. Kanskje kan dere leke en gjemmelek hvor man også kan trene barnets lydhukommelse (igjen noe vi jobber mye med)? Her skal den som gjemmer, beskrive preposisjonen ovenfor motparten, hvor han/hun har gjemt tingen.
Og den kan jo varieres i vanskelighetsgrad til det uendelige. Den voksne bør være en rollemodell de første gangene og deretter kan barnet få lov til å gjemme.
Eksempler på gjemmelek med preposisjoner:
Lett: «Katten er gjemt inne i skapet»
Medium: «Katten er gjemt inne i skapet på den midterste hyllen»
Vanskelig: «Katten er gjemt inne i skapet, på den midterste hyllen, bak boksen, under håndkledet»
Ekstra vanskelig: «Katten er gjemt inne i skapet, på den midterste hyllen, bak boksen, under håndkledet»
Den store skravle boken forhandles eksklusivt hos oss og er skrevet av psykolog Ina Haller og illustrert av Lea Letén, som sammen står bak Rebus barneformidling.
Lenge innen vi inngikk samarbeide om å trykke opp og forhandle boken, var den en del av vår bokhylle her hjemme. Og jeg håper og ønsker at den vil være i alle hjem med små barn (man har vel lov å drømme ;-)).
I universet om Ronja og Pelle finner dere også sammen på sansene
Hjertelig hilsen Rikke
Legg igjen en kommentar