Piktogrammer er redningen
Det siste året har vært preget av uforutsigbarhet, en uvant hverdag og (for mange) manglende struktur – og uten noen spådd sluttdato. Norge har vært nedstengt på grunn av koronarestriksjoner, og det har vært en uvant situasjon på mange måter. Som foreldre har vi måttet ta et par dype åndedrag. Selv om det kan være vanskelig å bevare overblikket i kaoset, kan vi heldigvis gjøre en hel del for å gjøre barnas dag litt mer overskuelig og gjenkjennelig.
Et lite kort med stor betydning
Selv helt små endringer i hverdagen kan gjøre en stor forskjell. Siden vi introduserte piktogrammene våre, har barn og foreldre generelt opplevd færre konflikter og mer selvstendige barn. Det er utelukkende positiv respons, så det er et veldig enkelt hjelpemiddel i hverdagen. Men et lite piktogramkort kan utgjøre en stor forskjell.
Rekkefølgen kan være vanskelig å huske
– men her er piktogrammene geniale. Noen barn har større behov for struktur og faste rammer. En fast rekkefølge som de kan utføre dagens gjøremål i. Det skaper en lett og trygg måte å vite hva som kommer etter hva, uten at de trenger å kunne klokken og tid enda.
Oss voksne har en naturlig måte å gjøre ting i en bestemt rekkefølge. Det kan være noe vi gjør helt automatisk uten av vi tenker over det. Vi gjør det bare – f.eks. pusser tennene om morgenen, bærer tallerkenen til oppvaskmaskinen, osv. Men barn trenger gjerne repetisjon flere ganger før de lærer seg rekkefølgen. Man blir jo også litt irritert over å måtte si de samme tingene om og om igjen, men det krever både øvelse og gjentakelse for at slike ting skjer på automatikk.
Som oftest prøver barna virkelig å samarbeide, men noen ganger skal de bare ha litt hjelp.
Gode vaner krever øvelse og motivasjon – men øker selvverdet
Det viktigste elementet, før noe for alvor setter seg fast og blir en vane, er motivasjon. Mange familier opplever at barna deres automatisk blir mer motiverte og selvstendige i hverdagens gjøremål. Det gir selvverdet en boost når barnet opplever suksess i løpet av dagen – uten at det var noe den voksne krevde av barnet.
Piktogrammer gir frihet i hverdagen
Piktogrammer er ingen ny oppfinnelse. De skaper selvstendighet og initiativ hos barn. Når hverdagens elementer blir illustrert med barnevennlige tegninger, blir det abstrakte mer konkret for barnet. Istedenfor å huske alt selv, som hjernen også har litt vanskelig med å gjøre, så hjelper bildene med rekkefølgen. Det gir en følelse av selvstendighet for barnet ditt, og det vil merkes at de føler at selv klarer hverdagslige gjøremål. Det er noe som styrker selvverdet. Flere av testene våre bemerker hvordan barnet føler at de er inkludert i beslutninger og har lettere for overganger etter at de har innført piktogrammer:
”Gutten vår blir spesielt frustrert når han skal gå fra en lystbetont aktivitet, som å leke med tog, se TV eller tulleleke. Overgangen kan bli vanskelig, og for å forebygge en konflikt kan man bruke piktogrammer. Piktogrammer kan nemlig hjelpe med å skape et overblikk og en struktur, slik at barnet kan bli forberedt på overgangen. Det kan resultere i færre konflikter med barnet ditt. Det har i hvert fall gjort overgangen letter hjemme hos oss. ”
Dorothea, mor til Jamie på 3 år, som står bak bloggen Dorothea Universe
Enklere overgang til skolelivet
Overgangen fra hjem til barnehage og senere barnehage til skole, kan være vanskelig for mange barn. De er i hvert fall en overgang som krever tilvenning.
Mange barnehager og skoler bruker allerede piktogrammer til barna. Derfor er det en stor fordel hvis barna er kjent med piktogrammer fra før, men ikke nødvendigvis de samme bildene.
Vi har vår basispakke ”Min dag i piktogrammer” og har også nettopp kommet med nye mindre piktogramesker (skole, barnehage, ferie/årstider), som illustrerer hverdagen i forskjellige sammenhenger både på skolen og i barnehagen. Den visuelle illustrasjonen som piktogrammene gir, er med på å skape en enklere overgang til noe nytt. De legger nemlig opp til mye dialog, og de større barna kan inndras i rekkefølgen og sammenhengen mellom de forskjellige begivenhetene, f.eks. i skolesammenheng. Piktogrammene kan faktisk være en hjelp for hele familien – ikke bare de små.
Nå kan verden rundt oss endre seg som den vil, for med små hjelpemidler i hverdagen kan vi skape optimale rammer for barna – på tross av kaos og korona.
Legg igjen en kommentar