Piktogrammene gir oss en bedre start på måltidene

«Nå er det middag, jenter» – den setningen kan være forbundet med en anelse nervøsitet for meg.

Jeg vet aldri helt hvilken reaksjon den resulterer i. Noen dager kommer døtrene mine på to og fire år løpende glade, setter seg til bords og spiser med den største appetitt.

Andre dager kommer min eldste glad til bords, men øyeblikket etter ligger hun på gulvet og gråter. Jeg har servert noe helt annet enn hun hadde håpet og forestilt seg. Også er det alle de dagene, hvor min yngste bryter helt sammen når jeg forteller at vi skal spise.

Måltidskonflikter handler (nesten) aldri om magen, men om skiftet

Begge mine barn er veldig glad i mat, og er noen kule, matelskende jenter. Og når først alle er glade og trygge, så har vi (nesten) alltid hyggelige måltider. Så deres reaksjoner handler ikke om maten eller selve spisesituasjonen.

Det handler (spesielt for min yngste) om at det er vanskelig å skifte fra én aktivitet til en annen. Min eldste datter har samtidig et stort behov for å få en detaljert beskrivelse av hva som skal skje – det er ikke nok å få vite at vi snart skal spise, men også hva vi skal spise.

Av en helt annen årsak kjøpte vi for noen uker siden piktogrammene fra CIHA. Vi har lenge tenkt på å bruke piktogrammene som et redskap for å gjøre dagens planer og faste rutiner mer forutsigbare og overkommelige. Våre barn trives helt tydelig best, når de kjenner dagens planer og ved hva det neste skritt er.

«Jeg vil pusse tenner nå»

I praksis bruker vi piktogrammene på den måten at jeg finner de relevante bilder frem og legger de klar i en bunke på spisebordet kvelden før.

Om morgenen ser vi på den sammen og legger de opp på en rekke. Piktogrammene er med til å understøtte samtalen om hva som skal skje i dag, og hva vi må gjøre før vi er klar til å komme ut av døren om morgenen.

 

Vi opplever at denne snakken kombinert med det visuelle elementet hjelper barna til å forstå og akseptere at vi ikke kan dra til svømmehallen med en gang. Men at det er en del praktiske ting vi må gjøre før vi er klare til det.

 

Medbestemmelse og ansvar

Barna er selv med på å bestemme rekkefølgen. De kan se at de både må pusse tenner og ta på seg klær, men de bestemmer selv rekkefølgen de vil gjøre det på. Følelsen av selv å ha medbestemmelse og medansvar gjør prosessen enklere for dem – og det påvirker barns selvtillit positivt å ha innflytelse.

Etter at barn har «gjennomført» de forskjellige oppgavene, så snur de selv bildene om. Det liker de veldig godt. Vi opplever hele tiden at barna er ivrige etter å komme videre i oppgavene. Det har ellers alltid vært vanskelig for oss å få barna til å akseptere de voksenes idé om at man skal tisse, pusse tenner og kle på seg, før man går ut av døren om morgenen.

Selvfølgelig betyr ikke det at alt går på skinner nå. Men piktogrammene er uten tvil en god støtte for oss, og gjør morgen- og kveldsrutiner enklere for hele familien.

Og så fant vi fort ut av at piktogrammene også er veldig god hjelp når kveldsmaten ikke skal gå i stå.

AFTENSMAD OG MÅLTIDER

Bygger bro med visuell kommunikasjon

Om ettermiddagen finner jeg igjen de relevante bildene frem og snakker med barna om hva vi skal gjøre.

Barn har ikke en tidsoppfatning på samme måte som oss voksne, men piktogrammene hjelper de med å få overblikk over når måltidene ligger i forhold til de andre aktivitetene. Vi går løpende tilbake og ser på kortene, og snakker om når vi må stoppe med å leke eller å se på tv fordi det er middag.

Det er viktig å bygge bro til barnas verden for å skape trykke og kjærlige rammer. Det er avgjørende for at et måltid blir en god opplevelse.

Måltider handler om mye mer enn mat. Et barn som er lei seg eller stresset, vil sjelden ha lyst til å spise. Vi kan bygge bro på mange måter, f.eks. ved å delta i leken opp mot måltidet eller ved å inkludere barna i matlagingen og dekking av bord, så de får en følelse av innflytelse og eierskap.

Også bruker i piktogrammer som redskap til å kommunisere bedre i barnehøyde.

Innlegget er skrevet av Signe Larsson, klinisk kostholdsekspert og mastergrad i helsefremmende arbeid, mor til to, for øyeblikket hjemmeværende med den yngste.

Driver Instagram-profilen, minimaver, hvor du finner:

Formidling av ernæringsråd til barn
Barn på køkkenet
Glade måltider

kontaktminimaver@gmail.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.