Hjernegymnastikk med samtale som mål
Sommerens varmegrader er så smått på vei nedover og ferien er over. Men kosetiden med familien behøver ikke lide under hverdagens. Inntok med iPad og Ramasjang.
Hjerneforskere er enige om, at spill utvikler hjernen i langt høyere grad enn den passive skjermtiden. Alle sanser stimuleres og språket vil automatisk vokse i samtalen over disse spillene. Målet er hverken å vinne gull eller å komme først – målet er samtalen og gevinsten er et styrket språk.
1. En koffert fylt med dialog og motsetninger
Barn elsker kofferter. Store kofferter og små kofferter, alt hva som kan gjemme seg i slik er et skattekammer av en aktivitet. Og jeg elsker faktisk også kofferter, fordi de er praktisk oppbevaring.
Dette vendespillet inneholder 24 brikker i en stilig kartong med (stilige) dyremotiver. Oppgaven er å matche motsetninger, noe som spesielt styrker ordforrådet. Huskespill og vendespill er en hit hos 3 åringer, men både yngre og eldre kan selvfølgelig også være med.
Forskjeller – hvordan er de forskjellige?
Bruk f.eks. kortene i ventespillet til å snakke om forskjellene på de to motsetninger, – f.eks. med våken/sover: Når er man våken? Når sover man? Hva gjør man om natten? Hva gjør barnet om dagen? Hvordan kan man se at det er natt og dag osv.?
Kjøp vendespill med motsetninger her
2. Funksjonsforståelse – Hva er det?
Ja, det er et godt spørsmål. Observasjonsspillet fra Vilac «Hva er det?» er et familiespill som styrker nettopp denne evnen i barnets språkutvikling.
Funksjonsforståelsen er viten om hva ting brukes til, og spillet er en mulighet for å utvikle og utvide barnets kunnskap til mange ulike ting. Det styrker både ordforrådet med substantiv, og legger opp til snakk om former og farger.
Spillet kan brukes på utallige måter. Barnet stilles spørsmålet «Hva er det?» ut ifra et figurkort. Det er så barnets oppgave å skape figuren fra oppgavekortet med de geometriske brikkene, hvor de andre så skal gjette hva det er.
Man kan både spille på tid, eller bruke brikkene (og kortene) på andre kreative måter. Les bl.a. de mange idéer til lek her
Kjøp «hva er det» spillet fra Vilac
3. «Før og etter» – spill
Dette spillet styrker en masse ferdigheter, som hjelper ditt barn til en større forståelse av liver rundt oss og hvordan noen handlinger følger en bestemt rekkefølge.
I 3-4 års alderen begynner barnet å eksperimentere med grammatiske endelser og datidsformer. Selv om det ikke er helt på plass ennå, så øver barna seg og gjør mange feil. Men ikke rett på barna, for det skal nok falle naturlig på plass når barnet selv er klar.
Et spill som «før og etter» er et genialt spill til å fremme den logiske tenkningen, mens barnet øver seg på endelser og forståelse av tid. Spillet går ut på å matche to brikker som viser en aktivitet, henholdsvis før og etter. Barnet vil helt automatisk måtte formulere setninger med verb på forskjellige tidspunkter, når de må matche og beskrive hva som skjer på de to bildene og forklare hvorfor de hører sammen.
Snakk om hva dyrene gjør på bildene, og hva de tenker – dette er med på å utvikle historiefortellinger, theory-of-mind* og kreativitet. Spillet kan mye mer, og legger også opp til en prat om hverdagsrutiner. Disse samtaler om aktiviteter som utspiller seg i en bestemt rekkefølge, vil hjelpe barnet til å forutsi situasjoner som oppstår i hverdagen.
Kjøp «Før og etter» spillet her
4. Dialog om følelser
Alle følelsene mine – inni og uten på er et nytt brettspill, som på en lærerik måte støtter barnets følelsesmessige utvikling. Spillet tilbyr en morsom og fin spillopplevelse, samtidig som hele familien, både barn som voksne, øver seg på å snakke om og gjenkjenne personlige følelser – både de gode og de vanskelige. Utover at spillet skaper en nærværende familiestund, er målet med spillet å skape en familiestruktur på sikt, hvor det blir naturlig å snakke åpent om hverdagslige følelser.
Spillet kan hjelpe voksne med å snakke om følelser rundt barna sine, noe som mange synes er vanskelig og litt tabubelagt. Men det er dermed ikke mindre viktig å snakke med barn om følelser, da den følelsesmessige utviklingen ikke skjer av seg selv.
Følelser, akkurat som språk og motorikk, skal stimuleres ved å utvikle seg og å «vokse.» Dermed kan barna vokse opp med de beste forutsetningene for å utvikle et balansert følelsesliv og en god selvfølelse. Spillet støtter både anskaffelsen av et språk samt forståelsen av følelser – både hos seg selv og for andre.
Alt dette kan få spillet til å virke litt komplisert, men det er det ikke! Det følger med en enkel spillveiledning, som gjør spillet lett å forstå. Det kan spilles med barn fra 3 år og oppover.
Spill er en god måte å få språket frem
Spill er en veldig nærværende aktivitet med ditt barn. Det er hyggelig og et supert alternativ til skjermtid, og på samme måte som historiefortelling styrker det relasjonen mellom barn og deres foreldre. De fleste barn kan faktisk være mer med enn hva vi tror. Selv om spillene her er til barn i ulik alder, så kan man bruke spillkort og brikker på mange flere måter enn de er beregnet til, og på tvers av aldre. Språk styrkes av å spille – og det er heller ingen tapere.
*Det er evnen til å skape seg «forestillinger om seg selv og andre, samt egne og andre tanker, følelser, hensikter, mentale tilstand og lignende.» … «-å kunne danne seg en teori om, eller en forståelse av andre menneskers handlinger og måter å reagere på, oppstår fra og kan forstås ut fra deres tanker, oppfatninger, følelser, motiver og så videre.» (Lose:147). Kilde
Legg igjen en kommentar