Alle følelsene mine – Inni og utenpå

Et nytt brettspill som setter i gang samtalen om alle de ulike følelsene vi føler på i hverdagen – til barn fra 3 år

 

  • Hvorfor er det egentlig viktig å snakke om følelser sammen med barn?
  • Hvorfor har vi laget dette spillet?
  • Hva «kan» spillet, som vanlige samtaler ikke kan? 

Hva er ‘Alle følelsene mine – både inni og utenpå?’ 

‘Alle følelsene mine – inni og utenpå’ er et nytt brettspill, som på en merkverdig måte hjelper til med barnas følelsesmessige utvikling. Spiller tilbyr en morsom spillopplevelse. Samtidig kan hele familien, barn som voksne, øve seg på å snakke om og føle på følelsene sine – både de gode og de vanskelige. Utover å skape en hyggelig familiestund, er målet med spillet å på sikt skape en familiekultur hvor det er naturlig å snakke om følelser man opplever i hverdagen.

Kreativt og faglig innhold er utviklet av Rebus barneformidling, som jeg driver sammen med illustratør, Lea Léten. Spillet er laget i samarbeid med Ciha.

 

Hvorfor har vi laget dette spillet?

Lea Léten og jeg har tidligere skrevet boken ‘Den lille boken om store følelser’ (2016), som generelt har samme tema som spillet. De har også samme formål, nemlig det å sette ord på følelser i en barnefamilie.

Gjennom årene har vi fått mange positive tilbakemeldinger på boken, som har inspirert til0 idéen om å skriveen til. Men en god oppfølger må kunne tilby noe som den første boken ikke kan, og dette synes vi varvanskelig. Derfor begynte vi å tenke i litt andre baner enn kun barnelitteratur. Vi ville lage et produkt som lettere kunne involvere både flere barn og voksne, samt kroppen på lik linje som hodet, når man ønsker å lære om følelser.

Derfor fikk vi idéen om å lage et spill. Men, jeg vil ikke kjede deg med alle våre overveielser om hvilken type spill det skulle være: kortspill, brettspill, nettspill, app osv. For å gjøre en lang historie kort, så ble vi enigemed Ciha om at et brettspill hadde alle de mulighetene vi ønsket for et oppfølgingsprodukt til ‘Den lille boken om store følelser.’

Etter våre egne erfaringer ser vi at det enda er et stort behov for et kunstnerisk og fantasifullt produkt, som imøtekommer barnas verden av forståelse i kombinasjon med lekende vesen. Samtidig tilbyr spillet en enkel og forståelsesfull måte å snakke med mindre barn om følelser på, som både foreldre og fagpersoner kanbruke.

Spillet kan spilles hjemme med familien, men også med større barnegrupper i barnehage eller på skole.

 

 

 

Hva «kan» spillet, som vanlige samtaler ikke kan?

Spillet kan hjelpe de voksne rundt barnet med å snakke om følelser, noe som mange synes er vanskelig og litt tabubelagt. Men det er dermed ikke mindre viktig å snakke med barn om følelser, da den emosjonelle utviklingen ikke skjer av seg selv. Følelser, så vel som språk og motoriske ferdigheter, må stimuleres til å utvikle seg og «vokse». Dette er viktig for at barna våre vokser opp med de beste forutsetningene for å utvikle et balansert følelsesliv og en stabil selvtillit. Spillet hjelper med anskaffelse av et språk for følelser og en forståelse av følelser – både hos seg selv og andre.

Dette kan få spillet til å høres veldig komplisert ut, men det er det ikke! Det leveres med instruksjoner hvor spillet er forklart, i tillegg til at det kan spilles med barn fra ca. 3 år og oppover.

Vennlig hilsen

Ina Victoria Haller
Autorisert psykolog

 

Spillet  kan kjøpes HER

 


 

Det er en rekke ulike oppgaver i spillet, som trener ulike aspekter av den emosjonelle forståelsen. På sikt hjelper dette barnet med å forstå og anerkjenne sine egne og andres følelser.

De ulike oppgavene er:

  1. Oppgaver hvor barnet må identifisere følelser hos andre og navngi disse, og deretter fortelle om en opplevelse hvor de hadde en lignende følelse. (Her styrkes den imponerende og uttrykksfulle forståelsen av følelser, samt identifikasjon av følelser i hos andre).
  2. Oppgaver som forbinder følelser med tilhørende ansiktsuttrykk, bevegelser og/eller kroppsspråk. (Her styrkes den imponerende forståelsen og sammenhengen mellom kropp og følelser).
  3. Oppgaver hvor barnet må identifisere mulige årsaker til forskjellige følelser. (Her styrkes barnasimponerende og uttrykksfull forståelse, samt forståelse av kausalitet (årsak/virkning) i emosjonelle situasjoner).
  4. Oppgaver hvor barnet må vise et ansiktsuttrykk som viser en spesiell følelse. (Her styrkes den imponerende, ikke-verbale og uttrykksfulle forståelsen).
  5. Oppgaver hvor barnet må etterligne kroppsspråk og ansiktsuttrykk, og deretter gjette på en følelse.(Her styrkes forståelsen av kausalitet og sammenhengen mellom kropp og følelser).

7 kommentarer til “Alle følelsene mine – Inni og utenpå”

  1. Både som mamma og lærer i Norsk2, hadde dette spillet vært gull! Som lærer møter jeg barn som har opplevd krig og flukt, og som ofte er svært redd egne følelser, og mangler ord og begreper for å forklare de. Som mamma vil jeg at barna skal ha best mulig verktøy med seg til å kunne uttrykke på en god måte hva de føler og tenker. Så hvor får jeg kjøpt dette?

    • Hej Emma
      Ja, sagtens! Vi har sat alder fra 3+ op op. Vil ca sige til 10 år 🙂

      Venlig hilsen Rikke

    • Hej Amalie

      Ja, sagtens! Vi har sat alder fra 3+ op op. Vil ca sige til 10 år 🙂

      Venlig hilsen Rikke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.