Piktogrammer – hvordan?

Du har sikkert allerede hørt om piktogrammer og hvordan de brukes i forbindelse med barn som har fått en diagnose. Piktogrammene legger til rette for dagens rutiner, ettersom barna vet hva de skal og ikke skal gjøre ut ifra bildene. De gir også sikkerhet i barnas hverdag.

Men er det kun barn med diagnoser som vil få en lettere hverdag ved hjelp av piktogrammer?

Nei! Alle barn og voksne kan dra nytte av de små kortene.

Vi har hørt det en million ganger; rutiner, rutiner og mer rutiner er bra for barna våre – både store og små. Piktogrammene brukes allerede i barnas institusjoner, som SFO og skole, for å fortelle hva som skal skje i løpet av dagen. Det er et visuelt støttesystem som veileder barna.

Så hvorfor ikke også gi dem en hjelpende hånd hjemme?

 

MEN ER DET ALT DE KAN – FORTELLE HVA SOM SKAL SKJE?

Piktogrammer er mye mer enn bare et bilde på et kort. I hjemmet vårt fungerer de som en ekstra voksenperson, som både veileder, hjelper og forteller barna hva de skal gjøre når jeg selv ikke har tid. Dette hjelper også når jeg lager middag, matpakke eller må skifte bleie på de yngste samtidig.

Kortene er et verktøy for å styrke barnets selvbilde og selvtillit. F.eks. når jeg sier at det er leggetid, løper Emilie ned og ser på kortene etter hva hun skal gjøre. Hun kaster av seg klærne, tar på seg nye og kommer løpende med tannbørsten og tannkremen. Deretter pusser vi tenner og leser en bok med stolthet over suksessen med hva datteren min nettopp har oppnådd – helt på egen hånd.

Dette er et verktøy som styrker barnas selvstendighet, samt gir dem ro og trygghet i hverdagen – både til det kjente og ukjente. Kortene gir en hjelpende hånd til å utforske nye ting, ettersom de skaper gjenkjennelighet i ukjente situasjoner som f.eks. en utflukt med barnehagen, ferie eller noe annet.

Jeg blir selv nervøs når jeg opplever noe ukjent i en alder av 26 år. Hvis jeg allerede har blitt kjent med hva som kommer til å skje, er jeg roligere og tryggere til dagens nye opplevelser.

Slik er det også for barn.

Vi foretrekker alle å vite hva som kommer til å skje.

I tillegg elsker barna våre å vise oss hva de har laget! Når Emilie kommer med tannbørsten er hun 1 meter høyere enn hva hun var tidligere! En følelse jeg som mor elsker å se barnet mitt ha – og jeg kan faktisk ikke ta æren for lykkerusen hun er i. Dette er hennes egen fortjeneste, takket være kortene våre.

 

HVORDAN BRUKES PIKTOGRAMMENE I PRAKSIS?

Den tradisjonelle måten å bruke piktogrammene på er å henge dem opp, velge bildene som beskriver dagens aktiviteter, og deretter gå gjennom dem med barnet. Heng kortene opp på et sted der barnet kan se dem og la gjerne barnet hjelpe til. De kan lett henges opp forskjellige steder i huset, avhengig av hva barnet ditt ønsker. Dere kan være så kreative dere ønsker!

Vi har 3 barn i husstanden hjemme, Emilie på 5,5 år, Asta på 2,5 år og Nora på 8 måneder. Emilie har kontroll over toalettrutinene, men Asta begynner å administrere ting selv og dermed også hjelpe Emilie der det trengs. Vi har derfor valgt å henge piktogrammene opp på badet, slik at de kan se hva de skal gjøre etter et toalettbesøk.

 

Toalett – tørke seg dra opp – vaske hender – tørke hender

 

Vi har også en rekke ulike kort inne på Emilies rom, til bruk for morgenrutinen. Jeg står ofte opp alene med alle tre barna hver morgen, og jeg føler at det hjelper meg veldig mye at barna vet hva de skal gjøre. Hvis de glemmer det, vet de hvor de skal lete. På Emilies rom er det bilder av:

 

Seng – klær – frokost – TV – pusse tenner – yttertøy

 

Og jeg kan virkelig føle en forskjell på både morgenrutinene, kveldsrutinene og toalettrutinene våres, sidenbarna vet hva som skal skje. Og ikke minst er det fantastisk å se stoltheten deres når de selv gjennomførerrutinene.

Vi har selvfølgelig også dager hvor det hele koker ned til at barna, av en eller annen grunn, ikke gidder å følge kortene. Eller at de vil ha med seg 7 bamser til barnehagen fordi Emilie har avtalt med en venninne at de skal leke at bamsene har bursdag. Det fikser dessverre ikke kortene, men generelt er de en veldig hjelpende hånd!

Du kan også lage en mer generell liste som: frokost, barnehage, hjem, spill, middag, badekar, i seng.

Lek litt med kortene og finn ut hva som passer best til hverdagen deres. Enten den detaljerte listen eller den mer generelle.

 

KAN MAN BRUKE KORTENE TIL NOE ANNET?

JA!!!!

Du kan bruke piktogrammene på alle mulige måter, og her har jeg skrevet ned noen av måtene vi fra Ciha bruker dem på:

Tegn etter kortene:
Denne idéen var egentlig Emilie sin, hvor barna velger det de vil lære å tegne og deretter ser de etter kortet som ligner. Enkelt og greit.

Lag din egen historie:
Enten det er leggetid eller midt på dagen er historiefortelling alltid populært i hjemmet. La barna velge hva som skal skje, og lag historien ut ifra kortene dere velger sammen.

 

Minner:
Gå gjennom gode minner eller morsomme hendelser dere har opplevd sammen med barna, og piff opphistorien med piktogrammene. Spør deretter barna ‘husker du hva som skjedde etter at vi hadde…’Eventuelt så kan dere finn frem tre kort på forhånd, hvor barnet etterhvert skal finne det rette som passer til historien.

 

Sanger:
Litt likt som historiefortellingen, skal dere finne bilder som passer til sanger dere allerede kjenner til. Eller så kan dere lage deres egne sanger.

 

Utvid ordforrådet:
Dette kan gjøres på forskjellige måter.
For de yngste – bruk kortene som trening for uttale, hvor den voksne sier ordet og barnet må gjenta det.
For de eldre – del ordet i stavelser, f.eks. ved å klappe i hendene.

 

Hva står det på kortet?
Du kjenner mest sannsynlig til dette spillet allerede, og vi elsker det virkelig hjemme hos oss!

Finn et pannebånd, ta det på og vri kortene med forsiden ut. Den første til å prøve trekker et kort, for å så sette det på plass opp i pannebåndet – uten å se på det. De andre deltakerne må da fortelle ting om kortet, uten å røpe selve ordet. Personen med pannebåndet må nå gjette hvilken ting eller handling som står på kortet.

 

Hvilken ordklasse har kortet?
Dette passer for de eldste, da det tar for seg ordklasser (substantiv, verb, pronomen, adjektiv osv.). Velg et kort og la barnet fortelle deg hvilken ordklasse handlingen/tingen er i.

 

Den store skravle boken
Kortene passer til boken, ved at de f.eks. er tegnet i samme stil. Etter vi har lest boken, skal Emilie forklare hva vi har lest ved hjelp av piktogrammene. (Det er ikke alle sider du kan gjøre dette med).

 

Kortet som viser en godnattsang brukes her til å lage nye sanger. Emily bruker dette kortet for å vise Elefantenes vuggesang – «nå tennes stjerner på den himmelen blå».

 

HVORFOR VELGE PIKTOGRAMMENE FRA CIHA? 

Vi har fått piktogrammene i gave, i tillegg til at de er til bruk for reklame. Kortene er ikke vårt første sett med piktogrammer, men det er faktisk de kortene barna mine har likt best hittil.

Det jeg liker med disse piktogrammene, er at det følger med en bunke kort med mennesker uten hår og et tomt navnefelt. Derfor kan vi alle starte med å tegne oss selv, så vi gjør kortene personlige, og barna fikk dermed en god start og relasjon til kortene. Dette var ikke mulig på de tidligere piktogrammene våre.

De er tykke samt tåler at en 8 måneder gammel baby leker med dem – uten å bli krøllet. Du finner også et hav av piktogrammer på Google, hvor du kan skrive ut dine egne bilder for å lime på kortene. Dette har vi prøvd selv, og vi har til og med laminert dem, men de tidligere kortene holder ikke like godt som disse.

Vi har «Den store skravleboken» fra Ciha (kjøpt og betalt for) der man følger en mor, far og deres to barn. Kortene er tegnet i samme stil, slik at de faktisk passer sammen – som barna mine synes var veldig kule, og som fikk dem til å lese boken om igjen.

 

Vennlig hilsen Rikke Fønsskov

En kjærlig mor til tre bavianer, gift med jungelens konge og lykkelig blant skiver med leverpostei og flekker på sofaen.
Se mer fra meg på instagramprofilen min @fru.foensskov

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.